Gratis Proefles
Landelijke erkenning kwaliteit Art4U muzieklessen op de basisscholen
Datum
15 november 2024
Jarenlang muziekles geven op basisscholen. Het werpt zijn vruchten af, én is nu beloond. Op de landelijke werkconferentie Méér toegang tot kunst & cultuur in Amersfoort heeft Art4U een erkenningsbokaal gekregen.

Landelijke erkenning kwaliteit Art4U muzieklessen op de basisscholen

Vakdocenten van Art4U verzorgen al jarenlang Méér Muziek in de Klas op basisscholen in plaatsen waar de muziekschool gevestigd is. Sabine Sesink heeft zestig groepen 1-2 van bijna alle Veldhovense basisscholen en die uit de Kempen. Die bezoekt ze elke veertien dagen en dat vijftien of zestien keer per schooljaar.

,,Mijn muzieklessen van een half uur draaien altijd rond een thema. Deze week is dat bijvoorbeeld het lied De slak en het haasje. Kinderen maken in deze les kennis met de begrippen langzaam en snel. Ze zingen en bewegen waardoor ze het beter onthouden. Ik begin en eindig altijd met hetzelfde liedje.”

Verschil in docenten
Het is de bedoeling dat de leerkracht de week erop de les nog een keer herhaalt. Sesink: ,,Er is veel verschil in docenten of ze meedoen. Dat is wel belangrijk, want dan kunnen ze de les een week later makkelijker herhalen.” In een afgeschermd gedeelte van Google Drive kunnen de docenten het liedje, de tekst en andere documentatie voor de les inzien.

,,Zoals Sabine de kleuters doceert, vind je er niet veel”, stelt Tamara van Oss, docent van groep 1-2 van basisschool Eigenwijs. Zelf kreeg ze van huis uit weinig mee over muziek. Ook tijdens haar opleiding in België kreeg ze weinig onderricht over hoe je muziekles moet geven. ,,Zelf muziek maken en daarover les geven, zijn twee verschillende dingen. Als je niet het gevoel hebt dat je heel muzikaal bent, is het een flinke stap om muziekles te geven. Onder aanmoediging van Sabine en de lesjes die ze voordeed, werd ik steeds enthousiaster over muziekonderwijs en de mogelijkheden daarvan.’’

Geniaal
,,Zo heb ik ukelelelessen genomen en Sabine bleef me helpen met mijn akkoorden bij de kleuterliedjes die ik wilde uitproberen. De mogelijkheden die ze ons leert om muzieklessen vorm te geven in de kleuterklas zijn geniaal. Muziekinstrumenten, verschillende soorten muziek, ritmes, muzikale tegenstellingen, dansjes, je kunt het zo gek niet bedenken.”

Haar klas draait vrijwel volledig op muziek. ,,Opruimen, in de rij gaan staan, gaan eten, naar buiten gaan, het gaat allemaal op muziek. Als je dingen melodisch zegt, luisteren de kinderen beter. Muziek is bij kinderen iets waar ze op aangaan. Elke ochtend pak ik de ukelele en zingen we vijf of zes liedjes. Een muzikaal begin van de schooldag geeft een gevoel van verbondenheid.”

Daar ben ik haar ontzettend dankbaar voor, want ik moest van heel ver komen
Tamara van Oss

De Veldhovense Iris Rutten geeft les aan groep 1-2 op De Rank en is in juni van dit jaar afgestudeerd aan Hogeschool de Kempel. ,,Tijdens de opleiding heb ik koorzang gehad en een instrument leren bespelen. Dat vond ik niet voldoende om muziekles te geven. Daarom heb ik de minor Vakspecialist Muziek gevolgd. Ik gebruik in de klas veel van wat ik daarvan heb geleerd.”

Sesink gaf Van Oss het vertrouwen om zich verder te bekwamen in de muziek. ,,Volgend jaar ga ik samen met mijn dochter op de muziekschool notenleer volgen en een muziekinstrument leren bespelen. Sabine zorgde ervoor dat ik kon blijven groeien als leerkracht in het onderdeel muziek. Daar ben ik haar ontzettend dankbaar voor, want ik moest van heel ver komen.”