- Datum
- 27 maart 2021
Inspiratiesessie Erik Scherder
Tijdens de online ondertekening van het Muziekakkoord Veldhoven, Bergeijk en Eersel schakelden we live naar de Méér Muziek in de Klas inspiratiesessie van professor Erik Scherder. Hij liet ons op een fascinerende manier zien wat muziek doet met de ontwikkeling van het kinderbrein.
‘Muziek is ongelooflijk belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Dat blijkt uit talloze studies’, zegt hoogleraar Klinische Neuropsychologie Erik Scherder. Actief zijn met muziek stimuleert de hersennetwerken en bevordert nieuwe verbindingen. Scherder: ‘Muziek zet je hersenen in werking; dat is geweldig voor het opgroeiende brein.’
De meetbare effecten van muziek
Als kinderen opgroeien in een omgeving waarin ze blootgesteld worden aan muziek, ontstaan meetbare effecten op het brein. 'Niet alleen als je zelf zingt of een instrument bespeelt, maar ook als je luistert naar muziek', aldus Erik Scherder. ´Naarmate de blootstelling langer duurt, wordt het effect structureler. Er ontwikkelen zich nieuwe verbindingen en structuren in het brein.’
Cognitieve reserve groeit
Erik Scherder: ‘Muziek in de les bouwt aan de cognitieve reserve van het kinderbrein. Studies tonen aan dat hun brein complexer wordt door allerlei nieuwe verbindingen aan te leggen. Het vermogen om verbanden te leggen en om te plannen gaat vooruit, maar ook vaardigheden in rekenen en taal. Dat is een fantastische investering in de langetermijnontwikkeling van het kind.'